В 60-тих ми чистили озеро земснарядом з Єгипту, – екс-начальник “Тернопільміськсвітла” Павло Литвин

Нам не повезло з губернаторами. От Стойко був – нічого не зробив, він попав у Верховну раду. А Надал, я бачу, добре працює, „Свобода” справляється. Я націоналіст в душі, люблю Україну. Багато об’їздив, світу побачив дуже багато, коли ще студентом був.

Вчився у Львові, в „політехнічному” на енергетичному факультеті. Направили мене на “Ватру” в Тернопіль інженером-енергетиком.

На „Ватрі” дали мені однокімнатну квартиру. Після інституту я міг в Рівне йти, а міг сюди, в Рівному треба було на квартиру чекати півроку, а тут рік, але вирішив таки їхати в Тернопіль.

А потім там була конфліктна ситуація на заводі „Ватра”, і я вже хотів переїжджати в Львів, там в мене було багато друзів. Подав заяву, що їду, але мені знайшли іншу роботу тут. Я став директором підприємства „Тернопільміськсвітло”.

Потім мене обрали депутатом міської ради і членом виконкому. Зараз за це мені дали більше пенсії, за те, що був депутатом, підвищили на 20%. І дали мені ще орден – знак пошани, за який я теж маю 20%. Разом до пенсії мені дали 40%.

Оскільки був депутатом, очолював комісію по благоустрою міста, то не просто так дали мені той орден за „красіві глазкі”, я багато працював в місті, багато допоміг, ми будували і тролейбусну лінію, я тоді дістав тридцять вагонів опор. І дамбу цю зробили, і парки на Дружбі, і той, що біля літака, там насаджували той березовий гай, а потім все інше.

Парки – то ж легені нашого міста. А на місці Топільче знаєте, який парк був? То було болото.  Озеро наше повністю заростало травою, воно було дуже мілке, зараз би його вже не було.

В 60-тих ми чистили озеро земснарядом. Та машина перед Тернополем працювала в Єгипті, на Асуанскій плотині, вони там греблю робили на річці Ніл. Там вони закінчили роботи і приїхали до нас в Тернопіль. Їм зразу всім квартири дали, і начальнику, і працівникам.

Глибина озера до 10 метрів. Те все, що росло, той мул і те все перекачували, частину в парк, там того всього не було взагалі, було суцільне болото.

Це був такий бур, такий пропеллір, діаметром 2 метри, і насос, разом оця жижа з водою в трубах перекачувалось за дорогу в той парк, тоді там стало вже рівно. А частину – на ту сторону. Тоді зробили і озеро, так воно не заростає знову, і заодно зробили парк.

В мої часи керівництво просто не позволяло будувати підприємств, які забруднювали атмосферу. От завод „Оріон” виробляв чисту продукцію, „Сатурн” – чиста продукція, текстильний – також. При будівництві текстильного заводу тоді дали 9 мільйонів карбованців для того, щоб побудувати очисні споруди, оця каналізація і це все – то страшні кошти були, не кожне місто це зараз має. Є такий цілий, можна сказати, завод, який очищає каналізаційні стоки Тернополя, а з’явився він за рахунок текстильного заводу.

Води в місті на той час не було, тільки кілька скважин з тої сторони озера, то зробили в Івачеві водозабор, це 20 кілометрів від Тернополя. Тому маємо чисту воду, чисте повітря, багато зелені. Нічого не забруднює. Наприклад, в наших сусідів у Рівному, то є той завод „Азот”, що виробляє добрива, то там коптить все. А Тернопіль – прекрасне місто, кращого і близько нема.

Бачив фонтани, нові статуї. Все дуже гарно зробили. Площу гарно перед театром зробили, а от недавно поставили пам’ятник Крушельницькій і нак Незалежності. Пам’ятник Франку… те місце, мені не дуже подобається. А пам’ятник Пушкіну треба забирати кудись на Пушкінську вулицю якусь.

Не подобається те, що наша промисловість стоїть. На місці заводів зараз пустують площі, там можна би було хорошу продукцію виробляти. От Луцьк набагато гіршим був від Тернополя, а зараз там виробляють ті жовті автобуси, які їздять. Та був малесенький завод, який виробляв оці волинянки, що з них ще всі сміялися,  а зараз потужний завод, який виробляє автобуси і за кордон відправляє. На Комбайновому можна би було любу продукцію виробляти.

Студентом був у Казахстані, зі Львова тоді ми їхали десять суток. Це було таких сорок вагонів з різних інститутів. То що побачив, Казахстан – то була відстала Африканська держава. Нічого там не робили, та пустиня там стоїть і нічого нема, а зараз до сільської ради обирають тілька казаха, до районної – тільки казаха, до обласної – казаха, до Верховної – казаха. А в нас шо? За Юлю 39% Тернопільська область проголосувала за Юлю, а це жидівка, дуже нехороша людина, аферістка, злодійка і зараз за неї знову забите село голосує.

В селі зараз нема ні радіо, пообривали ті всі провода, ні газет не беруть, бо нема за що купити, а телебачення що, в нас нема жодного українського каналу і крутять, а потім село голосує за Юлю, не за наших. Влада не наша, президент не наш, уряд – не наш, Азаров – єврей,  що тут говорити?

Зараз в Україні 18 мільярдерів. 16 з них – євреї, один татарин Ахметов і один росіянин.

А Україна дуже багата, дуже красив, маю з чим порівняти, був у прибалтиці, в Білорусі, в Румунії, в Болгарії, в Вегрії, Туреччині.

Їхав зі Стамбула. Поїзд „Стамбул-Софія”. Ми сіли, а потім заходить чоловік і жінка. І чоловік каже: „Ми живем в Ізраілі, кожен рік ми маємо туристичну поїздку. Минулого року ми були в Парижі. В цьому році сюда приїхали. А до життя в Ізраілі ми жили в Болгарії”. Показав свій паспорт. Ну а я йому показую свій паспорт незалежної України. А він дивиться на мене і каже: „А зачем вам незавісімая Україна?”

Ви чуєте,  „а зачем вам незавісімая Україна?”. Я кажу: у вас в Ізраілі було три мільйони, а потім позбирали по всьому світу і стало шість мільйонів, ви воюєте з арабами десятиліттями. А нас 50 мільйонів, найбільша держава в Європі, і вона непотрібна нам незалежною? Я як грюкнув на них, то вони цілитй вечір сиділи тихо. Але ж бачите як, єврей ніколи не був в Україні, а налаштований проти.

Коли вертався з Казахстану, я там на комбайні працював, зразу після жнив там впав сніг, проїхали через Тюменську область, через Урал. Чорний той Урал, нема там нікого, в Москві на вокзалі – нема нікого, приїхали на Україну – золота осінь, яблука, люди, груші, сливи, багата наша країна.

В Румунії народ працьовитий, ми привикли, шо цигани-цигани, але вони мають економіку, газ, нафту. А в нас все є, і чорноземи, і нафта, і газ, і метал, нема такої іншої держави. Україна найбагатша, але при владі крутять і крутять. У владу треба обирати українців.

Я за Ющенка голосував, але, бачите, не пройшов, то я радий, що принаймні „Свобода” пройшла.

Немає коментарів:

Дописати коментар